نبود احاطه کافی به بازار و صادرات 

نبود احاطه کافی به بازار و صادرات 
نبود احاطه کافی به بازار و صادرات 

آهن پرایس : نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ورود مجلس به تنظیم بازار فولاد کشور را دخالت در وظایف ذاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و تاکید کرد هر چند این اقدام با هدف اصلاح کاستی‌های صنعت فولاد...

آهن پرایس : نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ورود مجلس به تنظیم بازار فولاد کشور را دخالت در وظایف ذاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و تاکید کرد هر چند این اقدام با هدف اصلاح کاستی‌های صنعت فولاد صورت گرفته، اما نه تنها جایگاه مجلس فراتر از پرداخت به امور جزئی صنایع است، بلکه دستورالعمل‌های این گزارش چندان با واقعیت‌های این صنعت همخوانی نداشته و نمی تواند راهگشا باشد.

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی بازار فولاد پرداخته است. این کمیسیون گزارش یادشده را با عنوان «طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد» تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده و در آن بر میزان مصرف داخلی و صادرات فولاد تمرکز داشته است. فارغ از تفاوت عنوان و محتوای گزارش و با توجه به اینکه کمیسیون صنایع و معادن با هدف ارتقای وضع موجود صنعت فولاد کشور دست به تدوین طرح یادشده زده است، اما مشروح گزارش نشان می‌دهد دستورالعمل‌های آن چندان با واقعیت‌های این صنعت همخوانی ندارد و نمی‌تواند راهگشا باشد.

قدیر قیافه  نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در توضیح بیشتر گفت: این گزارش با عنوان طرح تولید پایدار زنجیره فولاد منتشر شده در حالی که مفاد آن، گویای طرح‌های توزیع و تنظیم بازار است، در حالی که تنظیم بازار از جمله وظایف وزارت صمت به شمار می‌آید. وی افزود: به باور من یکی از دلایل ورود نمایندگان مجلس به این امر این است وزارت صمت در جایگاه مهم‌ترین وزارتخانه کشور در یک دوره چندماهه خالی از حضور وزیری بود که بتواند امور را به پیش ببرد. 

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به اینکه آنچه از سوی نمایندگان در طرح یادشده آمده، در حد دستور و ابلاغیه انجام یک عمل است، تصریح کرد: توجه داشته باشید آنچه مجلس تصویب می‌کند، قانون است و باید اجرا شود و وقتی نمایندگان مجلس به این امر وارد می‌شوند، انعطاف‌پذیری وزارت صمت را از آن سلب می‌کنند و اگر قرار باشد در آنچه از سوی مجلس ابلاغ شده تغییری اعمال شود، نیاز به ورود نمایندگان است و نمایندگان باید به آن تغییر رای دهند، در حالی که جایگاه مجلس فراتر از این است که به این جزئیات وارد شود. 

قیافه در ادامه به ناهماهنگی مفاد گزارش با واقعیت صنعت فولاد پرداخت و گفت: مساله‌ای همچون ایجاد برابری قیمت محصولات در بورس کالا و حذف رانت برآمده از تفاوت قیمت‌ها و بازار که در گزارش به آن اشاره شده، بسیار امر پسندیده‌ای است اما این قضیه پیش از این در قوانین دیده شده بود، پس ورود مجلس به این امر می‌تواند به معنای دخالت در وظایف ذاتی وزارت صمت قلمداد شود. 

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اضافه کرد: مساله دیگری که در این طرح مطرح شده، تداوم ارزانی محصولات فولادی است، این کار چگونه باید انجام شود؟  در حالی که اثبات شده به دلیل مقررات نادرست صادرات کشور کاهش یافته و این اسباب ارزانی را فراهم آورده است. 

وی خاطرنشان کرد: ورود مجلس به این قضیه ثمرات مثبتی در پی ندارد هر چند اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با نظر خیر دست به این اقدام زدند، اما این ورود به شرایط کشور کمک نمی‌کند. قیافه همچنین گفت: برخی از موضوعات طرح شده در گزارش نیز نشان از نبود احاطه کافی به بازار و صادرات دارد، به طور مثال آنچه در تبصره یک ماده ۲ آمده و می‌گوید در صورت تخصیص صادرات به تولید‌کننده به میزان مازاد عرضه در بورس کالا، حداکثر زمان مجاز صادرات کالا از سوی تولید کننده برای آن محموله ۴ هفته خواهد بود، در حالی که این امکان وجود ندارد که تولیدکننده در ۴ هفته کالایش را به بندر منتقل کند و بتواند در شرایط تحریمی کالای خود را با کشتی به مقصد مورد نظر صادر کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)